Γιάννης Χρηστάκος
- bio - cvΓεννήθηκε στην Αθήνα το 1966.
Διδάκτορας του University of East London. Από το 1997 ως το 2003 έζησε και εργάστηκε στο Λονδίνο. Ιδρυτικό μέλος την καλλιτεχνικής ομάδας “CAPSULE”
Το διάστημα 2000-2002 δίδαξε στο University of East London.
Δίδαξε στο τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων για το διάστημα 2003-2005 και από το 2007 ως το 2014, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο Βόλο.
Από το 2004 διδάσκει στη Σχολή Γραφικών Τεχνών στο ΤΕΙ Αθηνών ενώ από το 2008 διδάσκει το μάθημα Ελληνική Ζωγραφική στο University of Nebraska, πρόγραμμα κινητικότητας στην Ελλάδα με φορέα υλοποίησης το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΣΠΟΥΔΕΣ
Πτυχίο Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών 1984-1989
Σχολή Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών, ΤΕΙ Αθηνών
Πτυχίο Ζωγραφικής 1989-1994
Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, ΑΠΘ
Μεταπτυχιακό MA Fine Arts 1998-1999
School of Art and Design, University of East London.
Διδακτορικό (PD)Professional Doctorate in Fine Art 1999-2003
Personal Mapping, Memories and Imaginary Maps
School of Art and Design, University of East London
ΒΡΑΒΕΙΑ-ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ
1998-2002 Υποτροφία, Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ)
1994 Βραβείο νέων καλλιτεχνών Art Heineken
1995 Βραβείο ΑΣΤΗΡ - solo shows2015 Art Wall, Αθήνα
2014 C.C. Gallery, Λονδίνο
2013 2η Αegeanale (επ. Σ. Γκουντούνα), Kivotos Art Projects, Μύκονος
2012 Γκαλερί Cube, Πάτρα
2005 Γκαλερί Gazon Rouse, Αθήνα
Γκαλερί Αμυμώνη, Ιωάννινα
1. Gallery K, Λονδίνο.
2. U.E.L Gallery Λονδίνο
Γκαλερί K, Λευκωσία, Κύπρος.
1.Greengate Gallery, Λονδίνο.
2. Γκαλερί Αντήνωρ, Αθήνα - group shows2015 “Little Things Mean a Lot”, Wook Choi Gallery, Ν. Υόρκη
2015 “Of Human Bondage”, Anya & Andrew Shiva Gallery, (επ Th. Vrahopoulos), N.Yόρκη
2015 “1095 Days”, Art Wall, Αθήνα
2015 “Έκτυπα”, ΑρτΑΖ, Αθήνα
2014 “Auction”, C.C.Gallery, Λονδίνο
2014 "Goplacia" (επ. Ν. Χαριτωνίδου), Taf, Αθήνα
2014 London Art Fair 2014, C.C.Gallery, Λονδίνο
2014 «Ζωγράφισα το μέλλον μου: από τη συλλογή έργων τέχνης υποτρόφων του Ι.Κ.Υ.» συνδιοργάνωση Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών και Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων, εκθεσιακός χώρος του Ιδρύματος της Βουλής, Αθήνα.
2013 “Contemporary Art Auction 2013”, Christies Art Auction, C.C.Gallery, Λονδίνο
2013 «Διαδρομές με Γέφυρες Αντωνόπουλος, Μανουσάκης, Χρηστάκος, Ζιώγας», Γκαλερί Αrt-πρίσμα, Αθήνα
2013 «Artists’ Cards», Γκαλερί Elika, Αθήνα
2013 «Last Phrase Project», C.A.S.E. 303, Αθήνα
2013 «Μοιραζόμαστε την Τέχνη IΙ», Γκαλερί Cube, Πάτρα
2013 « SAVE», (επ. Γ.Τσεριώνης), CAMP, Αθήνα
2013 REMAP 4, «The Cabinet from Darkness to Light», (επ. Χριστοφιλογιάννης, Βούσουρας, Τσεριώνης), Αθήνα
2012 Αντωνόπουλος, Τσεριώνης, Χρηστάκος, Γκαλερί Αrt-πρίσμα, Αθήνα
2012 «Μοιραζόμαστε την Τέχνη I», Γκαλερί Cube, Πάτρα
2012 «Ο Μακρινός συγγενής του Τυφλού» Χώρος Τέχνης About, (επ. Γ. Τσεριώνης) Αθήνα
2011 «11th Plateau», (επ. Σ. Γκουντούνα) Ένωση Ελλήνων Αρχαιολόγων, Αθήνα
2011 «11th Plateau», (επ. Σ. Γκουντούνα) Ιστορικό Μουσείο Ύδρας
2011 «Περί Ανέμων, Φύσεως και Υδάτων», (επ. Αθηνά Σχινά) Γκαλερί Αrt-πρίσμα, Αθήνα
O χάρτης αντιλαμβάνενται ως μια διεθνής γλώσσα, με σύμβολα και κώδικες και είναι αναγνωρίσιμος διεθνώς. Αποτελεί έναν τρόπο κατανόησης και συμφωνίας της αντίληψης του χώρου και μια μέθοδος γραφικής παράστασης ιδεών, συνεύρεσης και οργάνωσης γνώσης.
Σχηματίζουμε «διανοητικούς χάρτες» τόπων με τη διαδικασία παράθεσης πληροφοριών σε σχέση με την ιδιοπροσωπική αντίληψη του περιβάλλοντος, ενώ ο πραγματικός χάρτης παρέχει την οπτική αναπαράσταση του φυσικού κόσμου και των συνόρων του.
Από τότε που ο Λεονάρντο ντα Βίντσι εφάρμοσε τον χάρτη στις επιστημονικές του ασκήσεις και οι Βενετσιάνοι καλλιτέχνες της Αναγέννησης αναγνώρισαν τις συμβολικές δυνατότητες της χαρτογράφησης, ο χάρτης ως εργαλείο καλλιτεχνικής δράσης, χρησιμοποιήθηκε από πολλούς δημιουργούς.
Ο Guy Debord και οι Καταστασιακοί ήταν ίσως οι πρώτοι που αποδόμησαν τον χάρτη στο έργο Naked City’ς,1957, για να διατυπώσουν κοινωνικοπολιτικούς προβληματισμούς. Στο έργο αυτό προτείνεται ένα ιδανικό φαντασιακό γράφημα της πόλης του Παρισιού, το οποίο απορρέει από τον φανταστικό επανασχεδιασμό του χάρτη της πόλης. Την ίδια στιγμή ο Guy Debord εισάγει την έννοια του Ψυχογεογραφημάτων, (Psycogeografies) και την Θεωρία του Derive, που είναι η τεχνική της επανατοποθέτησης του υπαρκτού, αστικού τοπίου με σκοπό την δημιουργία μιας νέας φαντασιακής πόλης.
Στο τέλος του εικοστού αιώνα, τα σύνορα μεταθέτονται και αλλάζουν πάλι. Διαφορετικοί πολιτισμοί και γεωγραφικές ταυτότητες σχηματίζονται από την αυξανόμενη μετακίνηση δυνάμεων εξαιτίας της οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής παγκοσμιοποίησης. Το σχέδιο ενός νέο-Χάρτη ακολουθεί το νέο πολιτικό Ήθος. Νέες χώρες ιδρύονται και πόλεις επανασχεδιάζονται για να στεγάσουν τις ανάγκες των νέων αγορών.
Σε απάντηση και ως μια ανάγκη να ορίσουν τον δικό τους τόπο στον κόσμο, οι καλλιτέχνες έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται στη χρήση της οπτικής γλώσσας του χάρτη παράλληλα με συστήματα και στρατηγικές χαρτογράφησης.
Μια πληθώρα καλλιτεχνών όπως η Julie Mehretu, ο Franz Akerman, ο Jonathan Parsons, η Layla Curtis, ο Simon Patterson, η Kathy Prendergast, η Joyce Kozloff, o Guillermo Kuitca, η Χρύσα Ρωμανού έχουν εντάξει το χάρτη στο εικαστικό τους λεξιλόγιο.
Στη ζωγραφική μου έρευνα τα τελευταία χρόνια, ανέπτυξα ένα σύστημα σχεδιασμού αναμορφώνοντας περαιτέρω την γραμμή προσεγγίζοντας τη ζωγραφική μου έρευνα με τους εξής τρόπους:
Την χρήση της γραμμής ως εκφραστικό και πλαστικό μέσο. Η γραμμή, κατά την
διάρκεια της ζωγραφικής μου έρευνας, πάντα αποτελούσε ευδιάκριτο στοιχείο της πρακτικής μου.
Την ενσωμάτωση στοιχείων χαρτογραφίας στο ζωγραφικό μου λεξιλόγιο και την ανάπτυξη ενός συστήματος χαρτογράφησης που αποτελεί την εξέλιξη ενός πλέγματος σχεδιασμένων γραμμών.
Την σχεδιαστική αποδόμηση του αναπαραστατικού χάρτη και την σύνθεση ενός
Νέου φαντασιακού χάρτη.
Πειραματίστηκα εφαρμόζοντας τη γραμμή με τρεις τρόπους:
πρώτον αντιπαραθέτοντας την γραμμή με το χάρτη,
δεύτερον φέρνοντας και τα δύο στοιχεία σε διάλογο και τρίτον ενοποιώντας την γραμμή με τη φόρμα του χάρτη.
Η ιδέα της κλωστής σχετιζόμενη με πρώιμες μνήμες μου, ως παιδί μοδίστρας.
Ζωγραφικά αναπαριστώμενη με τη γραμμή, η κλωστή πρωταγωνιστεί σχεδόν στο σύνολο του πρόσφατου έργου μου και χρησιμοποιείται για την σύνθεση ενός ιδιωματικού μοτίβου.
Την χρήση του αφηρημένου σκαριγραφήματος (doodling), ως μορφή οργανικού πλέγματος γραμμών και δομικού στοιχείου του χάρτη.
“Πού ανήκω;” μοιάζει να είναι η ερώτηση που στοιχειώνει τόσες πολλές από τις συζητήσεις και πολλές από τις ανησυχίες μου. Σαν μια ατέρμονη αγωνία, αναφέρεται σε εξαρθρώσεις εξαιτίας εκτοπισμού πολιτών, στους ξεριζωμένους και στους σύγχρονους πρόσφυγες, οικονομικούς και πολιτικούς, στο κάθε λογής δουλεμπόριο, ψυχών και κορμιών. Αναφέρεται στις διαλυμένες ιστορίες, στις απατηλές και εφήμερες ταυτότητες στα μονοπάτια και τις διαδρομές του πόνου πάνω σε έναν χάρτη που βάρβαρα αλλάζει.
Είναι η ανησυχία εκείνου που έρχεται από την περιφέρεια, ο φόβος του να είσαι μετανάστης, η πίεση του να κουβαλάς μια υβριδική ταυτότητα.
Για τους παραπάνω λόγους η γεωγραφία που εξετάζω, η προσωπική μου γεωγραφία είναι η γεωγραφία κατάρρευσης και κραυγής για την απώλεια ιδεολογιών και πατρίδων. Η τέχνη μου δεν επιδιώκει να απαντήσει στην ερώτηση του πού ανήκουμε.
Δεν είναι επ’ουδενί εντεταλμένη μιας και δεν έχω ιδέα πού μπορεί να ανήκει ο καθένας, πόσο μάλλον εγώ ο ίδιος. Είναι ωστόσο μια προσπάθεια να διαφωνήσω με κάθε ερώτηση για το πού ανήκουμε, με την όποια πολιτογράφησή σαν μια διαμόρφωση πολιτικών πραγματικοτήτων, σταθερών δομών και σημαινόντων.